We zijn met zijn allen druk om veel en vaak content te maken. Om zo online onder de aandacht te komen van onze (potentiële) klanten. Maar de online wereld is vluchtig. Een tweet of update op Facebook is binnen een mum van tijd weggezakt op de tijdlijn. Denk er daarom goed over na welke content je wanneer plaatst. Gebruik de Content Marketing Piramide om efficiënt content te creëren.
Unieke en bestaande content combineren
Het uitgangspunt van de Content Marketing Piramide is het combineren van unieke content en hergebruik van bestaande content. De piramide heeft verschillende lagen. De fundering van de piramide bestaat uit gecureerde inhoud. Dat wil zeggen dat je content van derden verzamelt, selecteert en filtert. Vervolgens voorzie je de content van commentaar (je vertelt waarom het de moeite waard is om gelezen te worden) en deel je het met jouw volgers. Uiteraard deel je alleen content die moeite waard is voor jouw volgers en die bijdraagt aan het versterken van jouw reputatie als expert op een bepaald kennisgebied.
Gecureerde content kent verschillende vormen. De meest voorkomende vorm is het verzamelen en delen van content over een bepaald onderwerp. Deze ‘snackable content’ is vaak spontaan, frequent en niet gepland op een redactionele kalender. Dus veel content met weinig inspanning!
Gecureerde content +
De werkelijke toegevoegde waarde van contentcuratie zit in het commentaar dat je levert op een artikel of de conclusies die je trekt uit meerdere artikelen over een bepaald onderwerp. Zo verrijk je wat al bestaat en maak je er iets nieuws van. Het kost wat meer tijd om dit te doen, maar dit is de moeite waard als je ervoor zorgt dat de content meer waarde krijgt voor jouw volgers. Je kunt bijvoorbeeld je conclusies uit bepaalde broncontent verwerken in een eigen artikel, in een serie blogposts of een infographic.
Unieke content
Het middenstuk van de piramide bestaat uit je eigen, unieke content. Zoals how-to video’s, infographics, foto’s, blogs, testimonials, interviews, checklists, stappenplannen. Uiteraard is ook deze content de moeite waard voor jouw volgers! Content die helpt een probleem op te lossen of content die jouw volgers vermaakt. Zorg dus dat je je doelgroep goed kent en weet wat zij van jou willen weten!
Topcontent
Bovenin de piramide vind je de topcontent. Deze content is arbeidsintensief, maar tegelijk heel waardevol voor jouw volgers. Denk aan een onderzoek dat je verwerkt in een eBook, webinar, serie blogs of whitepapers.
Meer weten?
Wil je aan de slag met content marketing of meer weten over deze content strategie? Neem dan contact met ons op. Of neem deel aan onze workshop content marketing.