Hoe maak je jezelf, je merk en je organisatie zichtbaar?  En hoe zorg je (online) voor een sterke persoonlijkheid?
In een gratis E-book geef ik praktische tips over personal branding aan de hand van een stappenplan.
Zo kom je in contact met (potentiële) klanten. Ben je benieuwd?
Download hier >

Waarom Personal Branding?

Als ondernemer kun je niet zonder klanten. Die klanten moeten je echter wel kunnen vinden én je moet ervoor zorgen dat je je potentiële klanten zó aanspreekt, dat ze met jou in zee willen gaan. Hoe doe je dat? Door te bouwen aan je eigen (personal) brand. Deze laat aan je klanten zien wat jou (én jouw product/dienstverlening) bijzonder maakt en trekt het soort klanten aan voor wie jij ook daadwerkelijk van toegevoegde waarde kunt zijn.

Ook binnen bedrijven werkt personal branding: de kwaliteit van je mensen bepaalt de kwaliteit van je organisatie. En met grijze muizen onderscheid je je niet. Dus je mensen kunnen jouw organisatie op de kaart zetten. Dit is niet alleen motiverend voor de individuele professional, maar leidt ook tot betere resultaten voor het bedrijf, omdat klanten te maken krijgen met vakbekwame en gemotiveerde professionals die namens het bedrijf een goede prestatie neerzetten.

Veel gemaakte fouten

•   Je schenkt alleen aandacht aan de ‘verpakking’ en maakt dat vervolgens niet waar:
je verkoopt ‘gebakken lucht’.
•   Je maakt geen keuzes: je biedt alles aan voor iedereen.
•   Je speelt een rol en doet je anders voor dan je bent. Dit houd je misschien een tijdje vol,
maar nooit lang!

Succesfactoren personal branding

Met Personal Branding roep je een bepaald gevoel op bij mensen. Ze begrijpen je merk, voelen zich ermee verbonden en hebben voorkeur voor jouw producten of diensten. Dat kun je bereiken door op een consistente manier te laten zien wie je bent, op een manier die zowel aansluit bij jouw eigen identiteit als bij de belevingswereld van je klanten.

Een succesvol merk:Personal-branding_fingerprint
•   is alles wat je doet – de hele tijd!
•   legt de verbinding tussen belofte en gedrag.
•   heeft tijd en aandacht nodig om te groeien.

Aan de slag: stap voor stap!

Heb je er zin in gekregen? Ga lekker aan de slag!
Hier vertel ik hoe je in 4 stappen komt tot je unieke Personal Brand.

Stap 1: Bepaal je positie

Ga bij jezelf te rade en onderzoek: wat is je DNA, waar sta jij voor?
‘t Is ook goed om mensen uit je omgeving te vragen en samen te brainstormen over: wat is jouw kracht, drijfveer, talent en wat zijn je belangrijkste waarden en vaardigheden.
TIP: maak een mindmap of visualiseer dit in een moodboard.

Vervolgens bepaal je: wat is je doel, waar ga jij voor?
En dan is relevant om vast te stellen: wie is je doelgroep?
Een handig hulpmiddel is het maken van één of twee specifieke persona, een heldere typering van je klant, waarop je de branding en communicatie volledig gaat afstemmen.

Uiteindelijk is de essentiële vraag: Wat maakt jou uniek?
Als je naar de gouden cirkel van Simon Sinek kijkt, zie je dat producten in het wat vallen. Daar maak je niet het verschil!
In het hoe heb je al meer kansen. Daar heb je het bijvoorbeeld over concept, service, dienstverlening.
De grootste kans voor onderscheidend vermogen ligt echter bij het waarom. Waarom besta je? Waarom heb je betekenis? Waarom heb je bestaansrecht? Waarom verdient de klant jou?

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
Na het onderzoek & brainstormen, is het belangrijk is om keuzes te maken! Maar dat is vaak niet gemakkelijk.
Vind je het lastig om tot de kern te komen en helder te krijgen waarin je écht het verschil maakt, doe dan mee aan de Workshop “Werk aan je merk”.

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •

Stap 2: Geef betekenis

Hier vertaal je de bevindingen uit Stap 1 in jouw:
•   Merknaam
•   Boodschap, Belofte, Verhaal
•   Visuele identiteit
Ga je je eigen naam profileren of een bedrijfsnaam? Check of de URL (internet adres) nog beschikbaar is, registreer naam en beeldmerk bij de Kamer van Koophandel.
Formuleer je kernboodschap, je belofte aan je klant en je authentieke verhaal.
En bedenk welk beeld en welke kleur bij jou personal brand past? Vertaal dat creatief in een specifiek logo, huisstijl en toepassing op on- en offline media: zoals je website, e-nieuwsbrief, e-papers, visitekaartje, briefpapier , flyers, kleding, etc.

Daarbij houd je het ABC van Personal Branding in je achterhoofd:
•   Apart
•   Betrouwbaar
•   Congruent

Stap 3: Communiceer!

Hier ga je echt los: je maakt je zichtbaar! Hoe? Door je merk naar buiten te brengen.
Hiervoor maak je een Communicatieplan. Hierin omschrijf je de strategie om je doel te bereiken: welke middelen zet je in en via welke kanalen/media maak je jezelf zichtbaar?

Communicatie_Je verhaal vertellen

Maak een mooie mix van eigen media, social media en die van derden: de pers, beurzen, events. En zorg voor een goed beheer, zodat je naam, logo en boodschap consequent en consistent naar buiten komen. Via herhaling, creëer je herkenning en bouw je vertrouwen op in de markt, zodat jij wordt gezien als de expert op jouw vakgebied die een oplossing biedt voor waar jouw klanten mee worstelen.

TIP: zorg dat je zichtbaar en relevant bent in elke fase van het koopproces. Leuk om daarin creatief te zijn: bedenk wat klanten nodig hebben en speel daarop in door ze echt te helpen.

Stap 4: Evalueer en stuur bij

Uiteindelijk draait het om het resultaat van je inspanningen. Heb je je personal brand voldoende zichtbaar gemaakt? Hoe sta je intussen bekend? Trek je de juiste klanten aan?
Hoe staat het met het bezoek aan je website, webshop, fysieke winkel of praktijk? Slaag je erin voldoende interesse te wekken en een mooie omzet te draaien met je product of dienst?
Meten is weten! Gebruik tools als Google Analytics voor je website, Twitter Analyse voor het resultaat van je tweets, Facebook Statistieken waarin je het bereik en betrokkenheid van je berichten kunt zien, Bitly om te kijken hoeveel er wordt doorgeklikt op je links in social media, enz.
Vraag klanten hoe ze bij je terecht zijn gekomen: via welke media hebben ze met je kennis gemaakt, op aanbeveling van wie nemen ze contact met je op?
Zo kun je bepalen of je verder gaat op de ingeslagen weg, waar je gaat bijsturen
en wat je verder zult gaan ontwikkelen.

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
Wil je meer weten over hoe je jouw persoonlijke merk ontwerpt, betekenis geeft en zichtbaar maakt,
doe dan mee aan de
Workshop “Werk aan je merk”.

Praktische tips vind je in het gratis E-book Personal Branding > download hier