Wat gaat er eigenlijk om in het hoofd van je klant? Wat is nu echt belangrijk voor hem/haar? Wat brengt hem in beweging? Waar ligt hij ‘s nachts van wakker? Wat zijn zijn dromen en ambities? En welke ontwikkelingen zijn er
in zijn bedrijf en in de branche? Als je dat weet, kun je daarop inspelen. En antwoorden geven vanuit je expertise.
Dat kan in een persoonlijk gesprek, maar ook online.

De digitale wereld verandert het gedrag van mensen en van inkopers. Wat je vroeger verkopen noemde, is nu een inkoopproces waarin je klant de dienst uitmaakt. Oriëntatie, vergelijking, afweging en besluit-vorming; je weet vaak niet eens, dat je ‘in de race’ (geweest) bent, waarvoor en bij wie. Als verkoper sta je erbij en kijk je ernaar. De klant heeft de macht en gaat zijn gang. Hoe zorg je ervoor dat jou ook nog wat gevraagd wordt? Dat kan door off- en online zichtbaar te worden en je expertise te delen. Daarbij is het belangrijk om je klant een duidelijke reden te geven om je te raadplegen voordat hij een besluit neemt.

Off- en online zichtbaar worden

Door zichtbaar te worden, zorg je dat jouw product of dienst in overweging wordt genomen. Daarom is het belangrijk om te bouwen aan een sterk merk. Dit geeft richting en betekenis aan hoe de mensen in je bedrijf denken en doen. En daarmee hoe klanten en andere stakeholders je merk ervaren. Het is dus meer dan een logo. Bouwen aan een sterk merk heeft alles te maken met het verbeteren van de verkoopresultaten: hoe zorg je ervoor dat jouw merk (product, dienst) wordt gekozen boven dat van de concurrent? Met branding zorg je ervoor dat je merk een bepaald gevoel oproept bij mensen. Ze begrijpen het merk, voelen zich ermee verbonden en hebben voorkeur voor de producten van dit merk. Dat kun je bereiken door op een consistente manier te laten zien wie je organisatie is, op een manier die zowel aansluit bij de identiteit van jouw organisatie als bij de belevingswereld van je klanten.

Expertise delen

Het verspreiden van relevante content helpt je met het opbouwen en onderhouden van klantrelaties.
Je boeit en betrekt klanten bij je organisatie dankzij informatie waar ze wat aan hebben. Daarmee word je als organisatie of merk herkend als deskundige op een bepaald gebied. Dit doe je door (potentiële) klanten te voorzien van de inspiratie en kennis die zij nodig hebben om tot een goede keuze te komen.
Je haakt vanuit je vakkennis in op de actualiteit en schrijft opinie vanuit je vakgebied. Goede content zal de doelgroep leiden naar jouw organisatie, aanzetten tot actie en uiteindelijk zorgen voor klanten.
Begin. Vandaag nog! Gewoon doen. Begin klein; luister naar je klant, vraag wat hem bezighoudt, waar hij van wakker ligt. Geef in blogvorm antwoord op zijn vraag of behandel zijn ‘probleem’ in een artikel of interview, met relevante inhoud.

* Wil je (meer) inzichten verwerven in de (potentiële) gebruiker van je product of dienst?
De Empathy Map is een handig hulpmiddel om je klantprofiel concreet te maken.

2connect2 kan je helpen bouwen aan een sterk merk. We starten met de merkstrategie en eindigen met een praktisch uitvoeringsplan. En desgewenst kunnen we je ook ondersteunen met de uitvoering hiervan.

Vind je deze blog leuk om te lezen? Heb je wat aan de tips? Deel het!
En als je denkt dat ik je kan helpen met je marketing, mail dan anja@2connect-2.nl