Foto’s  maken en delen is in! Er worden elke dag grote hoeveelheden foto’s en video’s gemaakt dankzij de opmars van de smart phones. En die foto’s en video’s worden massaal geplaatst op sociale media zoals Facebook en Instagram. Het visuele platform Pinterest groeit gestaag. En het vorig jaar geïntroduceerde Vine heeft al meer dan 40 miljoen geregistreerde gebruikers.

Schema visual contentSociale media spelen hier goed op in. In Twitter worden sinds een tijd afbeeldingen en andere visuele content direct in de tijdlijn getoond. En sinds eind vorig jaar spelen video’s automatisch af op je Facebook tijdlijn. Het geluid staat dan wel uit. Volgens Facebook zorgt dat voor 10 procent meer views, likes en commentaren. Op Instagram is het nu ook mogelijk om video’s te maken (van 15 seconden in plaats van de slechts 6 seconden die je op Vine tot je beschikking hebt!)

Visuele content is toegankelijker

Mensen vinden het blijkbaar leuk om beeldmateriaal te bekijken en te delen. Dat blijkt ook uit de cijfers. Visuele content op social media wordt vaker gedeeld, geliked, geretweet, etc. Op Facebook worden berichten die een video bevatten maar liefst 12x keer vaker gedeeld dan links en tekstberichten. Het is ook wel logisch, want we verdrinken in de hoeveelheid content die dagelijks aangeboden wordt. We hebben niet genoeg tijd om alles te lezen wat ons interesseert. Afbeeldingen en video’s zijn toegankelijker en gemakkelijker snel te bekijken (en het is ook leuk, wat natuurlijk niet onbelangrijk is!).

Verwerk visuals in je content

Als je bezig bent met content maken en verspreiden, denk dan dus ook aan visuele content. Met visuele content maak je je boodschap leuker, duidelijker en aantrekkelijker. En dan hebben we het niet over een klein, nietszeggend plaatje bij je tekst. Nee, we hebben het over groot en mooi beeld. Beeld dat emotie oproept en verrast, beeld dat inspireert en uitlegt. Want een goed beeld zegt meer dan 1000 woorden!

infographic visuele content

Aan de slag met visuele content

>   Denk bij het inzetten van visuele content aan je doelgroep. Wat spreekt hen aan?
>   Met welke vorm van visuele content kun je het beste overbrengen wat je wilt vertellen? Zoals:

  • een foto
  • een illustratie, bijvoorbeeld een gebruikersinstructie
  • een infographic om bijvoorbeeld complexe processen of grote hoeveelheden data overzichtelijk weer te geven. Er zijn verschillende (gratis) online tools om infographics te maken. Bedenk van te voren wel goed wat je met de infographic wilt vertellen. Levert de visualisatie van de informatie daadwerkelijk meerwaarde op? Een goede infographic is erg geschikt om bijvoorbeeld bij persberichten te gebruiken
  • een video of animatie

>   Welke kanalen wil en kun je inzetten? Bedenk ook via welke kanalen je je doelgroep bereikt.
>   Zorg dat het beeld dat je gebruikt daadwerkelijk meerwaarde heeft en jouw boodschap versterkt.
Voeg geen beeld toe puur als decoratie.
>   Gebruik originele beelden om je te onderscheiden en je merk te versterken. Gebruik niet de
standaardbeelden die je overal al ziet. Mooi beeld maken en zoeken is moeilijk. Schakel een specialist in als je er zelf niet uitkomt.