In zijn boek “Start With Why” beschrijft Simon Sinek wat succesvolle mensen en bedrijven onderscheidt van de massa. Zijn conclusie: zij denken, handelen en communiceren nét andersom. Hierdoor zijn ze overtuigender en hebben ze impact. Over het vinden van je identiteit: “Mensen kopen niet wát je doet, maar waaróm je het doet!” 

‘Waarom?’ is het missende puzzelstukje is in veel bedrijven. Simon Sinek geeft dit weer in ‘The Golden Circle’, waarbij in de buitenste cirkel staat wat je doet, in de middelste cirkel hoe je het doet en in de binnenste cirkel staat waarom je het doet: je ‘purpose’. De meest succesvolle organisaties hebben een goed antwoord op deze laatste vraag. “Elke organisatie weet wát het doet, de meeste weten ook wel
hóe ze het doen, maar slechts weinig organisaties weten ook waaróm ze het doen”, aldus de Britse managementgoeroe.

The-Golden-Circle.2Hoe uniek ben je?

Als je naar de gouden cirkel van Simon Sinek kijkt, zie je dat producten in het wat vallen. Daar maak je niet het verschil!
In het hoe heb je al meer kansen. Daar heb je het bijvoorbeeld over concept, service, dienstverlening.
De grootste kans voor onderscheidend vermogen ligt echter bij waarom. Waarom besta je? Waarom heb je betekenis. Waarom heb je bestaansrecht? Waarom verdient de klant jou? Inspiratie is de hoogste vorm van onderscheidend vermogen en die komt uit het ‘waarom’.

Plezier en passie

Succesvolle bedrijven onderscheiden niet zich van minder succesvolle doordat ze betere producten maken, maar doordat ze beter kunnen aangeven waarom ze dat doen en wat ze ermee willen bereiken. Organisaties die beginnen met het waarom zijn niet alleen succesvoller en innovatiever, ze werken ook met meer plezier en passie. Als je weet wat je waarom is, maakt het je keuzes makkelijker. Alleen vertellen wat je te bieden hebt en  hoe je iets wilt doen, is nooit genoeg.

Het gaat om het vinden van je identiteit

Er is altijd een why, zegt Sinek. Het gaat er alleen om hem te vinden, te benoemen en te volgen. Het gaat om het vinden van je identiteit. “Vertel me niet dat je beter bent dan je concurrent. Dat zeggen we allemaal. Vertel me liever waaróm je bestaat. Dat maakt het verschil!

Bouwen aan een sterk merk draait om het verbeteren van de verkoopresultaten: hoe zorg je ervoor dat jouw merk (product, dienst) wordt gekozen boven dat van de concurrent?

2connect2 helpt je jouw sterke en onderscheidende eigenschappen vast te stellen en je bedrijf, je unieke kennis en expertise te profileren.  We starten met de merkstrategie en eindigen met een praktisch uitvoeringsplan. Want uiteindelijk is het natuurlijk een kwestie van DOEN!    Meer weten? Bel, app of mail anja@2connect-2.nl